Valdemarsro https://www.valdemarsro.dk/organisering-af-foto/

Organisering af foto

En stor del af det, at blogge er for mig at fotografere og tage billeder. Jeg elsker at knipse billeder af mine børn, min mand, af blomster, mad, vores hjem, venner og familie og ferier vi er på. Der er derfor mange, mange billeder på mine computer efterhånden og mit nuværende system med mapper til forskellige kategorier, synger på sidste vers. Mit lager af billeder er blevet for stort.

Jeg trives vældigt godt med, at der er lidt orden i mine billeder og er derfor på udkig efter et rigtig godt billede organiseringsprogram, hvor man kan sætte tags på billederne og dermed nemt søge billeder frem inden for en bestemt kategori. Jeg overvejer Photoshop Lightroom 4, da jeg i forvejen bruger Photoshop Elements. Men kender det ikke.

Sig endelig til hvis du har et super system, som bare virker (og kan bruges på mac)

21 kommentarer
  • Hanne skrev:
    1. august 2012 kl. 17:25

    Prøv lige at fortælle mig hvordan det aperture fungere og hvad der koster. Jeg leder efter et sted til mine billeder hvor jeg kan få fat i dem lige meget hvor jeg er henne i verden. Jeg sidder tit og blogger alle mulige steder og vil ikke være afhængig af mit kamera, hvor billederne ligger på. Til efteråret får jeg en iPhone og lige nu har jeg en iPad, en etter…..

    VH Hanne

    Ann-Christine … Hvad siger du så til det program….

    • Ann-Christine skrev:
      2. august 2012 kl. 14:20

      Jeg tror ikke Aperture er det du har behov for, det kommer nemlig til at lægge på computeren. Prøv at google det, så kan du se videoer om programmet og få mere information :)

  • Therese skrev:
    27. juli 2012 kl. 19:44

    Som alle andre skriver, er Aperture godt. Det bruger jeg også, og er glad for det. Dog har jeg blandet lidt, så jeg også har en del liggende på iPhoto, så nu hvor jeg har fået ny Mac, skal jeg vist til at rydde lidt op og ha’ det hele samlet.

    Ellers så backer jeg op to steder udover, så jeg er sikker på at intet går tabt :-)

    • Ann-Christine skrev:
      29. juli 2012 kl. 08:17

      Jeg har nu købt aperture og glæder mig til at få lidt orden på sagerne :) Håber det lige er det system jeg har manglet ;)

  • Ann-Christine skrev:
    26. juli 2012 kl. 21:22

    Tak for det :) Det er jeg glad for

    • Hanne skrev:
      26. juli 2012 kl. 22:43

      Velbekomme : D

  • Annette skrev:
    26. juli 2012 kl. 19:49

    Jeg overvejer også at investere i et program til at organisere mine billeder bedre, selvom jeg prøver at holde orden ved hjælp af mapper med årstal og dato m.m. Jeg har hørt mange, der sværmer for ACDSee, som skulle være fantastisk.

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 21:25

      Jeg har lige været inde og lure på det, og det virker bestemt super godt. Må vist lige studere det lidt nærmere også
      Tak for dit indspark

  • 26. juli 2012 kl. 17:41

    Jeg bruger også Aperture på min Mac. Så vidt jeg ved kan Adobe Lightroom og Aperture stort set det samme, og det er vist mest af alt lidt “religion” hvad man foretrækker :)

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 21:24

      Så er der også lige omkring 600 kr at spare på aparture, så vidt jeg lige kan se. Det er bestemt værd at tælle med :)
      Tak for dit input

  • Xenia skrev:
    26. juli 2012 kl. 15:02

    Min stemme går også til Aperture. Det bruger jeg, og det er nemlig rigtigt nemt at holde styr på sagerne deri. Ud over tags og hierarkiske mapper, kan man desuden have flere billedbiblioteker – jeg har fx ét til mine blog/madbilleder og til resten (familie, venner, ferie m.m.). Det kan klart anbefales :)

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 21:23

      Jeg er også ved at blive lidt hooked på aparture. Tak for at du gav dit lod i pluskurven også :) Jo flere anbefalinger jo bedre

  • Louise skrev:
    26. juli 2012 kl. 13:15

    Åh, jeg har præcis samme problem. Min computer siger snart stop, den kan ikke rumme flere billeder, og jeg kan ikke helt finde det rigtige system til at opbevare og organisere dem. Og så er jeg rædselsslagen for at miste dem. Jeg lægger dem på en harddisk og op på Photobucket, men begge steder er de organiseret elendigt. Søger også den perfekte løsning. Hvor mange billeder har du sådan cirkus? Jeg er oppe i nærheden af 20.000 nu, og den kan ikke klare det mere, den lille maskine …

    • Hanne skrev:
      26. juli 2012 kl. 13:30

      @Louise..Åh nej. Så er der kun to ting at gøre. Købe en større med mere harddisk og ram eller slette.
      Bliver helt svimmel over 20.000…Hold da op.
      @Ann-Christine
      Uha, ja det kan jeg godt se. Så tror jeg det går ud over min kompetence.
      Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at have et sted på nettet hvor alle billederne ligger, så jeg ikke var så afhængig af at sidde ved dette bæst. Min bærbare.

      Jeg lytter lige med her, da jeg måske kunne blive lidt klogere.

      Hvad med icloud?

      • Ann-Christine skrev:
        26. juli 2012 kl. 21:21

        Det er organiseringsdelen jeg har behov for – det vil spare mig en del tid hvis mine billeder var organiseret ordentligt ;) icloud, bruger vi som backupsystem :)

        • Hanne skrev:
          26. juli 2012 kl. 22:42

          Ah ok, så kan jeg godt se det ikke er brugbart. Ved slet ikke hvordan iCloud virker udover at det er et back up system

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 21:19

      20.000 !!! WOW, det er vildt.
      Jeg ved faktisk slet ikke hvor mange jeg har, men det tager en evighed at kører backup (min forbindelse er ellers hurtig nok), og jeg skal også snart have fundet en ny backup funktion til det hele.
      Jeg har kigget lidt på aperture nu og det virker ganske lovende.

  • Hanne skrev:
    26. juli 2012 kl. 11:44

    Slet dem. Det gør jeg. Forklaring følger:

    Jeg tager også rigtig mange billeder. Både til min blog, men også i det hele taget fordi jeg er fotonørd.
    De flotteste, dem som kommerop på min Hall of Fame, beholder jeg. Men resten af dem til bloggen bliver slettet.
    Men inden jeg begyndte at slette dem havde jeg mapper som hed noget der hentydede til hvad det handlede om, f.eks navnet på retten eller hvor turen gik hen.

    Til det hører også lige at jeg er sådan en som tænker laangt ud i fremtiden. Så hvis jeg skal have den her blog i 10 år, måske mere…..puha, kan du se det for dig.

    Når jeg går alle mine billeder igennem, ved jeg hurtigt hvad jeg vil beholde og slette når jeg har blogget.

    VH Hanne

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 11:49

      Jeg sletter i forvejen utrolig mange billeder :) og det er slet ikke kun billederne til bloggen jeg har behov for at organisere. Jeg gemmer alle mine bedste billeder, dem kunne jeg aldrig finde på at slette. Og jeg har mange jeg gerne gemmer. Der er jo masser af minder og historier tilknyttet til.

  • Erika skrev:
    26. juli 2012 kl. 11:23

    Jeg bruger Aperture på min Mac. Der kan du bruge tags, og du kan bruge hierarkiske tags. Det er et stort arbejde at få styr på et stort arkiv, men det kan lade sig gøre. :-)

    • Ann-Christine skrev:
      26. juli 2012 kl. 11:50

      Tak for tippet, den kigger jeg lige nærmere på. Jeg har også fornemmelsen af at der ligger et stort arbejde foran mig, må vist bare starte fra en ende af og tage det i små bidder ;)

Skriv en kommentar
Har du spørgsmål til opskriften, kan du finde de fleste svar her: Oftest stillede spørgsmål til Valdemarsro opskrifter >>

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.